23 juli 2011

Underbar olivolja


 Häromdagen när jag förbi grannens hus fick jag se att de börjat sälja sin egenproducerade olivolja här på ön. Jag knackade på och fick komma in och provsmaka. En underbart len smak spred sig i gommen och döm av min förvåning när plötsligt en het och kryddig smak landade i halsen. Jag fick en smakchock och började hosta som en galning. Skämdes och fick ett glas vatten att skölja ner. Gino skrattade lite och förklarade att det är en vanlig reaktion när man är ovan. Jag köpte några flaskor och fick en kvist från deras häck (rosmarin).
När jag sedan provade oljan på salladen hemma blev inte reaktionen så våldsam utan smakade underbart!
Eva och Gino har en gård i Toscana där de producerar bl a vin och olivolja. Man kan även hyra bostad av dem.bellatoscana.nu

Inga kommentarer: